از هر دری سخنی

  • ۰
  • ۰

درمان لنف ادم دست و پا
آیا می دانید لنف ادم قابل پیشگیری، کنترل و حتی درمان است؟ اصلا تا چه حد در مورد این بیماری اطلاعات دارید؟ آیا می دانید درمان لنف ادم دست و پا چگونه انجام می شود؟ آیا مایلید تا با نکات بسیار مفیدی در این حوزه آشنا شوید؟ پس با تیم پزشکی کلینیک سلامت ودیابت کوروش همراه شوید.

لنف ادم (ورم لنفاوی) چیست؟
بر اثر تجمع مایع لنفی در بخشی از بدن، در آن بخش تورمی ایجاد می شود که لنف ادم یا ورم لنفاوی نامیده می شود. این نوع ورم اصولا بعد از انجام برخی از انواع عمل های جراحی مثل جراحی سرطان پستان به وجود می آید.

.

با انواع لنف ادم آشنا شوید
لنف ادم به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد آن ها پرداخته ایم.

درمان لنف ادم

مقاله مفید: لنف ادم و افزایش وزن

لنف ادم نوع اولیه : این نوع لنف ادم در اثر اختلالات ساختمانی یا عملکردی در زمان جنینی به وجود می آید.

لنف ادم نوع ثانویه : این نوع لنف ادم، نوع شایع تر این بیماری است و در اثر انسداد و تخریب مسیرهای لنفاوی در اثر جراحات و صدمات بافتی و عفونت به وجود می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده به طور متوسط حدود 30 درصد از مبتلایان به سرطان پستان ممکن است بعد از درمان بیماری، به لنف ادم مبتلا شوند.

لنف ادم بیشتر در چه نواحی از بدن ایجاد می شود؟
سوالی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که لنف ادم بیشتر در کدام نواحی رخ می دهد ؟ در این بخش از مقاله به بیان پاسخ این سوال پرداخته ایم.

بیماری لنف ادم ، بیماری شایعی است که می تواند به دلایل مختلفی در نواحی مختلف بدن بروز کند. به عنوان مثال لنف ادم دست غالبا پس از سرطان پستان، لنف ادم پا پس از جراحی های شکمی و لگنی مانند سرطان رحم در خانم ها و سرطان های پروستات و مجاری ادراری در آقایان به وجود می آید و لنف ادم صورت نیز پس از انجام جراحی سرطان حنجره، حفره دهان و تیروئید به وجود می آید.

لنف ادم دارای چه علائمی می باشد؟
لنف ادم در بخش های مختلف دارای علائمی تفریبا مشابه می باشد. به طور مثال در مراحل اولیه لنف ادم در دست دارای علائمی می باشد مانند : احساس درد و سنگینی در دست، تورم دست و خواب رفتگی در انگشتان، بازو و زیر بغل.

درمان لنف ادم

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنف ادم قرار دارند؟
در حقیقت به طور قطعی نمی توان گفت که چه کسانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اما طبق آمار به دست آمده، بیشترین علل ایجاد لنف ادم در افراد عبارتند از :

عفونت دست بر اثر صدمه به عروق لنفاوی
عدم تحرک بازو یا استفاده بیش از حد از بازو
جراحی های وسیع برای تخلیه تعداد زیاد غدد لنفاوی
عود تومور یا رشد آن در نواحی غدد لنفاوی زیربغل
پرتو درمانی بعد از انجام جراحی و برخی از رژیم های مربوط به شیمی درمانی
وزن بالای افراد
آیا بیماری لنف ادم قابل درمان است؟
مانند هر بیماری دیگری، باید بگوئیم که پیشگیری از ابتلا به لنف ادم ، بهتر از درمان است. اما با این وجود اگر فرد به این بیماری مبتلا شد، امکان درمان ان وجود دارد.

در کلینیک سلامت و دیابت کوروش درمان لنف ادم توسط پزشک مجرب و متعهد سرکار خانم دکتر نوشین پارساگوهر متخصص لنف ادم ، انجام می شود.

از توجه و همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا در صورت وجود هر گونه سوال و نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.
منبع: مرکز تخصصی سلامت و دیابت کوروش

  • ۰۱/۱۰/۰۶
  • مسعود قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی